RashnoLogo

آلومینیوم پتاسیم سولفات (آلوم دو پتاس)

سولفات پتاسیم آلومینیوم که همچنین به عنوان دودکاهیدرات سولفات آلومینیوم پتاسیم، آلوم پتاس، آلوم پتاسیم و کالینیت شناخته می شود.

به طور معمول به صورت دودکاهیدرات ایجاد می شود، بدین معنی که هر مولکول موجود در ترکیب با دوازده مولکول آب در ارتباط است. فرمول هیدرات به صورت KAl (SO4) 2 · 12H2O است. در این حالت، به صورت بلورهای بی بو سفید ایجاد می شود.

این ترکیب به تدریج هنگام گرم شدن، آب هیدراتاسیون خود را از دست می دهد و نه مولکول اول آب را در دمای 64.5 درجه سانتیگراد (148 درجه فارنهایت) از دست می دهد، و سه مولکول آب باقیمانده را نیز در حدود 200 درجه سانتیگراد (392 درجه فارنهایت) آزاد می کند.

نکات کلیدی

  • فرمول: KAl (SO4) 2
  • عناصر: پتاسیم، آلومینیوم، گوگرد، اکسیژن
  • نوع ترکیب: نمک معدنی
  • حالت: جامد
  • وزن مولکولی: 258.20 گرم در مول
  • نقطه ذوب: 92.5 درجه سانتیگراد (198 درجه فارنهایت)؛ آب هیدراتاسیون در دمای 64.5 درجه سانتیگراد (148 درجه فارنهایت) شروع به از دست رفتن می کند.
  • نقطه جوش: 200 درجه سانتیگراد (392 درجه فارنهایت ؛ تمام آب هیدراسیون خود را از دست می دهد)
  • انحلال پذیری: محلول در آب سرد؛ در آب گرم بسیار محلول، نامحلول در الکل، اتر، استون و سایر حلالهای آلی است.

سولفات آلومینیوم پتاسیم متعلق به خانواده ای از ترکیبات است که در مجموع به عنوان آلوم معروف هستند. اصطلاح آلوم به نمکی دوتایی اشاره دارد که از آلومینیوم، گروه سولفات (SO4) و یک فلز دیگر تشکیل شده است. وجود دو فلز، آلومینیوم به علاوه یک فلز دیگر، باعث نام نمک دوتایی این ترکیب شده است. سایر آلوم های متداول سولفات آلومینیوم آمونیوم و سولفات آلومینیوم سدیم هستند.

این آلوم ها در زمان مصر باستان و چین، زمانی که از آنها به عنوان دئودورانت استفاده می شد، شناخته می شدند. آلوم برای این کاربرد کارایی بالایی دارد زیرا آنها قابض هستند، موادی هستند که باعث کوچک شدن بافت ها یا منقبض شدن آنها می شوند، بنابراین تمایل غدد عرق به تولید عرق را کاهش می دهد.

به عنوان ماده قابض کننده، از آلوم در زمینه پزشکی نیز برای درمان زخم ها و جلوگیری از خونریزی استفاده می شد. با این حال، تا قرن نوزدهم، شیمیدانان تشخیص ندادند که ماده ای که آنها به عنوان آلوم می شناسند در واقع انواع مختلفی از ترکیبات است.

آلومینیوم پتاسیم سولفات چطور ساخته می شود

سولفات آلومینیوم پتاسیم به صورت طبیعی به شکل مواد معدنی آلونیت و کالینیت تولید می شود. در مکان هایی که این مواد معدنی در دسترس هستند، ترکیب را می توان برای به دست آوردن زاج پتاس استخراج و خالص کرد.

زمانی که مواد معدنی در دسترس نیستند، این ترکیب با ترکیب سولفات آلومینیوم مایع با سولفات پتاسیم مایع می تواند به صورت مصنوعی تولید شود. این دو ترکیب در محلول با یکدیگر واکنش نشان می دهند تا نمک مضاعف، سولفات آلومینیوم پتاسیم تشکیل شود، که سپس می توان با تبخیر محلول ها، آن را استخراج کرد و در طی آن ترکیب مورد نظر متبلور می شود.

کاربردهای متداول و خطرات احتمالی

یکی از کاربردهای عمده سولفات آلومینیوم پتاسیم در رنگرزی الیاف و پارچه ها است، جایی که به عنوان تثبیت کننده استفاده می شود. تثبیت کننده ماده ای است که با یک رنگ واکنش می دهد و به آن کمک می کند تا به طور دائمی به فیبر یا پارچه متصل شود.

سولفات آلومینیوم پتاسیم نیز قرن هاست که در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود، جایی که کاربردهای متنوعی دارد.

به عنوان مثال می توان از آن برای دادن سطحی سفت و براق به کاغذ یا افزایش شدت جوهر ها و رنگهای مورد استفاده روی کاغذ استفاده می شود. برخی از تصفیه خانه ها همچنین در سیستم های تصفیه خود از سولفات آلومینیوم پتاسیم استفاده می کنند.

این ترکیب به آب اضافه می شود، جایی که با ذرات کلوئیدی معلق در آب ترکیب می شود تا توده های بزرگتری تشکیل شود، که پس از آن از آب خارج می شوند. سایر کاربرد های سولفات آلومینیوم پتاسیم عبارتند از:

  • به عنوان یک افزودنی غذایی، برای کنترل اسیدیته محصول مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در ساخت مسابقات؛
  • برای ضد آب کردن پارچه ها؛
  • در برنزه کردن چرم؛
  • در ساخت دئودورانت ها؛
  • برای افزودن سختی و استحکام به سیمان؛
  • در تولید آتش بازی؛
  • به عنوان قابض در درمان های پزشکی؛ و
  • در تهیه ترکیبات دیگر آلومینیوم در صنایع شیمیایی.

ایمنی آلوم به عوامل مختلفی بستگی دارد

هر نوع سولفات آلومینیوم را می توان “آلوم” نامید، از جمله نسخه های سمی شیمیایی. با این حال، نوع آلومی که برای ترشی و دئودورانت مورد استفاده قرار می دهید، آلوم پتاسیم، KAl (SO4) 2 · 12H2O است. سولفات آلومینیوم سدیم نوعی آلوم است که در پودر بیکینگ تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

این آلومینیوم به محکم تر شدن دیواره های سلولی میوه و سبزیجات کمک می کند، ترشی یا گیلاس سفت را تولید می کند. اگرچه آلوم به عنوان یک افزودنی غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده است، اما در مقادیر زیاد سمی است.

آلوم موجود در دئودورانت ممکن است از طریق پوست به جریان خون جذب شود. اگرچه برای این منظور از طرف سازمان غذا و دارو به اندازه کافی ایمن تلقی شده است، ممکن است عوارض منفی بهداشتی به سبب ادامه قرار گرفتن در معرض یون های آلومینیوم در آلوم وجود داشته باشد.

جهت آشنایی با سایر مواد شیمیایی مورد نیاز در آزمایشگاهها اینجا کلیلک کنید

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت نیاز با شماره 09017318079 تماس بگیرید