RashnoLogo

اریوکروم بلک تی

Eriochrome Black T

یک رنگ هیدروکسیل آریلازو است و به طور کلی به عنوان نمک مونو سدیم تهیه می شود. این رنگ پودری با رنگ  بنفش تیره و جلا سبز فلزی است.  Eriochrome Black T در آب و الکل محلول است اما در حلالهای آلی معمولی نامحلول است. این ماده عمدتا به عنوان یک شاخص دربرای تعیین سختی آب مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد Eriochrome Black T

Eriochrome Black T به عنوان شاخصی برای تیتراسیون های پیچیده استفاده می شود. این رنگ به عنوان یک نشانگر اسید-باز عمل می کند. Eriochrome Black T با Ca2 + و Mg2 + کمپلکس تشکیل می دهد، اما بیشتر به یون های Mg2 + وصل می شود. از Eriochrome Black T برای تعیین غلظت Ca2 با استفاده از روش تیتراسیون پیچیده استفاده شده است.

روش Complexometric Titration

این روش که تیتراسیون پیچیده نامیده می شود، برای بررسی مقدار کلسیم و منیزیم موجود در شیر، آب دریا، و مواد جامد مختلف  استفاده می شود.از این روش همچنین برای تعیین سختی آب شیرین استفاده می شود. غلظت ترکیبی یون های کلسیم و منیزیم اندازه گیری سختی آب در نظر گرفته می شود. در این روش از یک مولکول بسیار بزرگ به نام EDTA استفاده شده است که یک کمپلکس با یون های کلسیم و منیزیم تشکیل می دهد. EDTA کوتاه شده ethylenediaminetetraacetic acid است. در این روش از رنگ آبی به نام Eriochrome Black T (ErioT) بعنوان نشانگر استفاده می شود. این رنگ آبی همچنین کمپلکسی از یون های کلسیم و منیزیم را تشکیل می دهد و در این فرآیند تغییر رنگ از آبی به صورتی قابل مشاهده است.

کمپلکس EDTA  با یونهای فلزی نسبت به  کمپلکس رنگ Eriochrome Black T و یون های فلزی  پایدار است. برای تیتراسیون، محلول نمونه حاوی یون های کلسیم و منیزیم با مقدار زیادی EDTA واکنش نشان می دهد. با اینکه رنگ Eriochrome Black T اضافه شده است،ولی چون که تمام یون های Ca2 + و Mg2 + با EDTA کمپلکس تشکیل داده اند رنگ آبی باقی می ماند.

تیتراسیون پشت با استفاده از محلول کلرید منیزیم انجام می شود. این یک مجتمع با بیش از مولکولهای EDTA اضافی تا زمان پایان ، هنگامی که تمام اضافی EDTA پیچیده است تشکیل می دهد.

Back Titration  با استفاده از محلول کلرید منیزیم انجام می شود.در  این روش، تمام مولکول های EDTA  درگیر تشکیل کمپلکس می شوند. یونهای منیزیم باقیمانده محلول کلرید منیزیم سپس با ErioT کمپلکس تشکیل می دهند و بلافاصله رنگ آن از آبی به صورتی تغییر می کنند.

جهت آشنایی با سایر مواد شیمیایی مورد نیاز در آزمایشگاهها اینجا کلیلک کنید

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت نیاز با شماره 09017318079 تماس بگیرید