RashnoLogo

بورت آزمایشگاهی چیست؟

بورت آزمایشگاهی

بورت چیست

بورت آزمایشگاهی یکی از وسایل آزمایشگاهی است که بیشتر در آزمایشگاه های شیمی کاربرد دارد، بورت آزمایشگاهی استوانه ای شیشه ای است که روی آن به دقت درجه بندی شده است . همچنین لوله بورت دارای علامت هایی است که توانایی تعیین نمودن حجم عاری از مایعات را دارد و در روی آن سوپاپ و دریچه ای جهت کنترل جریان محلول شیمیایی تعبیه شده است.

بورت های پرکاربرد معمولا 50 میلی لیتری هستند و در مقیاس 0.1 میلی متر درجه بندی شد اند. شخصی به نام فرانکوس آنتونی هنری دسکروزیلین، بورت را در سال ۱۷۹۱ اختراع کرد که تا امروز کاربردهای فراوانی دارد. این وسیله در شیمی تجزیه و تیتراسیون برای توزیع مقدار متغیری از محلول شیمیایی و اندازه گیری کاربرد دارد،

 در واقع برای ریختن حجم معینی از واکنشگرهای مایع، از این وسیله استفاده می شود.

کاربرد بورت ازمایشگاهی

بورت‌های ازمایشگاهی (Laboratory ports) می‌توانند برای ارتباط با دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترلی در آزمایشگاه‌ها استفاده شوند. این بورت‌ها عموماً برای ارتباط با دستگاه‌هایی مانند دستگاه اسپکتروفتومتر، کروماتوگرافی، سیستم‌های تزریق خودکار و سایر دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترلی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

هر دستگاه اندازه‌گیری و کنترلی معمولاً یک سری بورت‌های ازمایشگاهی دارد که به آن‌ها شماره‌های مختلفی اختصاص داده شده است. برای مثال، برای اتصال به دستگاه HPLC می‌توان از بورت‌هایی مانند RS-232، USB و یا Ethernet استفاده کرد. همچنین برای ارتباط با دستگاه‌های ازمایشگاهی مختلف نیز بورت‌های متفاوتی مانند GPIB (General Purpose Interface Bus)، RS-485 و یا RS-422 وجود دارند که به عنوان بورت‌های ازمایشگاهی شناخته می‌شوند.

انواع بورت آزمایشگاهی

بورت ها به صورت کلی دارای دو دسته بندی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت همراه ما باشید:

  • بورت حجمی:این نوع بورت ها به منظور اندازه گیری و انتقال حجم مشخصی از مایع ساخته می شوند و می‌تواند شیشه ای یا پلاستیکی باشد.
  • بورت پیستونی یا دیجیتال: این بورت ها شامل سوراخ و پیستون می‌باشد و دقیقا همانند سرنگ، بورت های پیستونی یا دیجیتال به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند. بورت های اتوماتیک شامل مخزن پرکننده و دوراه خروجی است و شیشه ای و یا پلاستیکی است.

مطلب پیشنهادی :تفاوت پیپت و بورت آزمایشگاهی چیست؟

لوازم جانبی بورت آزمایشگاهی

  • پوآر بورت:  این وسیله با فشار به محلول باعث می‌شود محلول به ستون بورت انتقال پیدا کند.
  • مخزن بورت: این وسیله به استوانه‌ی مدرج بورت آزمایشگاهی اتوماتیک وصل است و محلول از طریق این مخزن به استوانه راه پیدا می‌نماید.
  • گیره ی بورت:  این و سیله از دو فک تشکیل شده است و فاصله این دو فک توسط یک پیچ کنترل می‌شود. این وسیله برای نگهداری بورت آزمایشگاهی به صورت عمود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بورت ازمایشگاهی

 

طرز کار با بورت آزمایشگاهی

همانطور که گفته شد بورت ها شیشه های مدرجی می‌باشند که شیری در پایین آن قرار گرفته است و مقدار مایع خروجی را می‌توانید به راحتی با این شیر کنترل نمایید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قبل از استفاده از بورت آزمایشگاهی باید آن را دو یا سه مرتبه و هر بار 5 میلی لیتر محلول، شست و شو نمایید و سپس محلول را تا بالاتر از درجه صفر داخل  آن بریزید و بعد به مخزن دیگری منتقل نمی‌شود.

بعضی از مخزن ها متصل به بورت پلاستیکی هستند و دارای انعطاف خوبی می‌باشند و با فشار دادن این مخزن و یا محلول داخل آن وارد بورت آزمایشگاهی خواهد شد. جنس بورت ها از شیشه های بوروسیلیکات و یا پیرکس است ولی مخزن از جنس پلی اتیلن می‌باشد. همچنین در زیر بورت ها مخزن هایی همانند بشر، ارلن، بالن و ظروف آزمایشگاهی قرار دارند.

زمانیکه مایع و یا محلول را داخل آن ریختید باید شیر بورت را کمی باز نمایید تا هوایی که  در نوک بورت حبس شده است خارج شود. اکنون ظرف پر شده از مایع یا محلول را زیر بورت بگذارید و قطره قطره از بورت به آن اضافه نمایید.

شست و شوی بورت آزمایشگاهی

قبل از استفاده از بورت باید آن را با محلول کامل بشویید و اجازه دهید تا محلول از آن خارج شود، ولی وسیله ای نیز به نام بورت شور ساخته شده است که کار را بسیار راحت نموده است، این وسیله اتوماتیک و از جنس پلاستیک است و دارای سه قسمت اصلی بورت شور، سبد و جار شستشو می‌‌یاشد.

  • سبد شست و شو: از این قسمت برای ثابت نگه داشتن بورت استفاده می شود. همچنین عمل شست و شو را بسیار راحت تر می کند و احتمال شکستن بورت آزمایشگاهی بسیار پایین می آید.
  • جار شست و شو: برای راحت تر شستن بورت، ابتدا آن را درون محلول های شست و شو خیس می کنند. این عمل برای بهبود عملکرد انجام می شود.

خرید بورت آزمایشگاهی

در هنگام خرید بورت باید به بعضی از نکات توجه داشته باشید، همانند اینکه باید براساس نوع و حوزه کاری، نوع درستی را انتخاب نمایید. بورت ها  حجم های مختلفی دارند و در دو رنگ سفید و قهوه ای هستند.  جهت خرید بورت آزمایشگاهی می‌توانید با شماره زیر تماس حاصل نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت نیاز با شماره 09017318079 تماس بگیرید