RashnoLogo

آیرون II سولفات 7 آبه

سولفات آهن ۷ آبه یا سولفات آهن آبدار ترکیبی نمک آهن و اسید سولفوریک است که 7 مولکول آب داخل ساختار شیمیایی آن قرار دارد. این ترکیب را می توان به شکل سولفات آهن آبدار یا کم رطوبت تولید کرد و برای مصارف دارویی بدن کاربرد دارد. هپتاهیدرات با FeO۴S.X H2O شناخته می شود و ظاهر کریستال و سبز رنگی دارد. این محلول سرشار از آن به راحتی در آب و اسید حل می شود و در حجم های مختلف قابل دسترس است.

از سولفات آهن هفت آبه برای زمینه های مختلفی استفاده می کنند و امکان دسترسی به آن در حالت های مختلف هیدراتاسیون وجود دارد.

سولفات آهن چیست؟

سولفات آهن یا فروس سولفات نماد بی شماری از نمک هاست که ابتدا به صورت هیدراته ارائه می‌شود و متغیر ایکس فرمول آن به صورت چند مقدار معرفی شده است. از این فرم هیدراته برای درمان کمبود آهن و مصارف صنعتی استفاده فراوانی می شود و برای اولین بار این ماده در دوران باستان به عنوان ویتریول سبز نامگذاری شد. از این ماده برای کاربردهای مختلفی مانند ماده تثبیت کننده رنگ نساجی، سیاه کردن چرم و تهیه جوهر استفاده کردند و روز به روز به قابلیت های آن پی بردند. در آن دوران ابتدا اسید سولفوریک به کمک تقطیر سولفات آهن سبز به دست آمد.

امروزه با کاربردهای فراوان این ماده شیمیایی نیز رو به رو هستیم. تمام حالات سولفات آهن حلالیت در آب را دارد که شکل هندسی آن مولکول هشت وجهی با ویژگی مغناطیسی است. شما می توانید در حالت های مختلف هیدراتاسیون زاج سبز را مشاهده کنید و در طبیعت اشکال مختلف آن را به دست آورید.

سولفات آهن ۷ آبه چیست؟

سولفات آهن ۷ آبه با داشتن ۷ مولکول آب در ساختار شیمیایی به عنوان سولفات آهن آبدار یا کم رطوبت شناخته می شود که همانند اسید استیک رطوبت را جذب می کند. این موضوع به خاطر حضور مولکول های آهن یونیزه اکسیژن و آب است. در حالی که به حالت پودری نیز ارائه می شود. معمولاً حالات مختلف سولفات آهن موجود در بازار دارای ۱۹ الی ۲۰ درصد خلوص است و با نام سولفات آهن دو شناخته می شود.

ظاهر این دسته از سولفات های آهن کریستالی است و امکان تغییر رطوبت آن وجود دارد. برای تولید سولفات آهن آبدار از اسید سولفوریک و دی اکسید تیتانیوم استیل یا ترکیبات آهنی استفاده می شود. همچنین از آن برای تولید ترکیباتی چون اکسید آهن مگنتی، اکسید آهن سه ظرفیتی، سولفات آهن پلیمری و غیره قابل استفاده است.

ویژگی های آن

سولفات آهن به صورت بلوری سبز رنگ مشاهده می شود که گاهی اوقات رنگ آن قهوه‌ای مایل به زرد است. این ترکیب برای مصارفی مخصوصاً تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود و حالت آبدار آن در صنعت کشاورزی کاربرد فراوانی دارد. همچنین از این فرم برای ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.

همیشه عنصر آهن به عنوان یکی از مهم ترین مواد در موجودات زنده شناخته شده است. یکی از اشکال منحصر به فرد آهن، سولفات آهن ۷ آب است که در دسته نمک های آهن و اسید سولفوریک حضور دارد. شما می توانید این ترکیب را به صورت پودری تهیه کنید و در حالت طبیعی به صورت آبدار قابل مشاهده است که رنگ آبی فیروزه ای دارد.

از ویژگی های شیمیایی سولفات آهن ۷ آبه می توان به داشتن دو یون آهن و خاصیت اسیدی اشاره کرد که به عنوان یکی از محصولات کاربردی در صنایع ذوب آهن و تولید استیل به حساب می آید. این ماده که از نمک سولفات به دست می آید قابل ساخت با واکنش اسید سولفوریک و دیگر ترکیبات آهن یا نمک های آهن خواهد بود.

مشخصات سولفات آهن هفت آبه

  • دمای ذوب: ۶۴ درجه سانتی گراد
  • چگالی: ۱.۸۹۷ گرم بر میلی لیتر
  • فشار بخار: ۱۴.۶ میلی متر جیوه
  • دمای نگهداری: ۲ الی ۸ درجه سانتی گراد
  • انحلال پذیری: ۲۵.۶ گرم بر ۱۰۰ میلی لیتر
  • حساسیت: به هوا و رطوبت
  • pH: بین ۳ الی ۴

از سولفات آهن ۷ آبه در زمینه های مختلفی استفاده می‌شود و به عنوان ماده اولیه در تولید ترکیباتی همچون کاتالیزور آهن حضور دارد. همچنین در تولید جوهر ایفای نقش می‌کند و از آن به عنوان واکنش دهنده کروماتوگرافی یاد می کنند.

این ترکیب در مصارف پزشکی و سلامتی نیز حضور دارد و از سولفات آهن دو ظرفیتی برای ماده نیروبخش در درمان کم خونی و مواد غذایی استفاده می کند. در ادامه با دیگر کاربردهای این ترکیب بیشتر آشنا می شوید:

۱- داروسازی

 

کمبود آهن یکی از مشکلات رایج در کشور است؛ مخصوصا ورزشکاران و خانم‌های جوان. افرادی که گیاهخوار هستند با این مشکل روبرو می‌شوند که نسبت به دیگر افراد باید کمبود آهن خود را جبران کنند. سولفات آهن ۷ آب در ترکیبات آهن حضور دارد و مصرف آن سطح پایین آهن خون را جبران می کند. همچنین مشکل کم خونی در بارداری با کمک داروهای حاوی سولفات آهن قابل درمان است. زیرا حضور آهن موجب اکسیژن رسانی به کل بدن و خونرسانی به بدن با سرعت بالاتری انجام می شود.

یکی دیگر از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت داروسازی می توان به آمونیوم استات نمکی اشاره کرد  که برای تنظیم اسیدیته کاربرد دارد. خوب است با این ترکیب و اثرات آن نیز آشنا شوید.

۲- کشاورزی

 

از دیگر کاربردهای سولفات آهن ۷ آب می توان استفاده از آن در کودهای شیمیایی اشاره کرد. این ترکیب به عنوان یکی از ضروری ترین عناصر برای رشد گیاهان شناخته می شود که تاثیر شگفت انگیزی روی رنگ سبز آن ها و انتقال فتوسنتزی الکترون ها دارد. همچنین به تنفس بهتر گیاهان کمک می کند و موجب واکنش های آنزیمی می‌شود. در حالی که کمبود آهن در گیاهان مشکلات زیادی به دنبال دارد و احتمال مرگ گیاه را نیز افزایش می دهد.

این ماده میان مواد شیمیایی کشاورزی به وفور استفاده و به خوبی توسط گیاه جذب می شود. با حل شدن آن در آب راحت تر به برگ و شاخه های گیاه منتقل می شود. اما در صورت کمبود آهن در گیاه شاهد زرد شدن برگ ها هستید؛ مخصوصا در ناحیه گلبرگ.

سایر کاربردهای آن

  • یکی از مهم ترین کاربردهای سولفات آهن دو ظرفیتی ۷ آب می توان در صنعت تصفیه آب اشاره کرد که از این ترکیب برای حذف یون های کلسیم و منیزیم استفاده می شود و همانند سولفات منگنز نقش کلیدی در روند پاکسازی آب ایفا می کند.
  • از این ترکیب برای واکنش پذیری کرومات و کاهش سمیت آن در تولید سیمان استفاده می کنند.
  • این ترکیب در تولید پارچه و چرم سازی نیز حضور دارد.
  • در صنایع تولید رنگ، بتن، پرداخت چوب و روی سولفات آهن قابل استفاده است.
  • حضور در رنگ آمیزی بتن وسنگ های آهکی و ماسه سنگ ها به رنگ زنگ مایل به زرد
  • پرکاربرد در پالایش طلا برای رسوب دادن طلای فلزی از محلول های کلرید اوریک حل شده در محلول با آکوا رژیا

جمع بندی

سولفات آهن آبدار ماده ای پرکاربرد در صنایع مختلف است که با درصد خلوص متفاوت تولید می شود. این ماده در خوراک دام و طیور استفاده و مقدار زیادی از آن در تصفیه آب مصرف می شود. همچنین کود سولفات آهن برای گیاهان قابل جذب است و این مدل کود در آب حل می شود.

 

جهت آشنایی با سایر مواد شیمیایی مورد نیاز در آزمایشگاهها اینجا کلیلک کنید.


Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت نیاز با شماره 09017318079 تماس بگیرید