RashnoLogo

همزن آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدامند؟

همزن آزمایشگاهی

همزن آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی است که در تمام آزمایشگاه ها وجود دارد، و در صنایع مختلف همانند دارو سازی، رنگ سازی، آزمایشگاه شیمی، و … بسیار استفاده می شود. از این همزن ها برای مخلوط نمودن مایعات، یکنواخت نگه داشتن نمونه مایع در حین آزمایش و همچنین برای گرم کردن یا خنک نمودن نمونه و برهمکنش بیشتر مواد در آزمایشگاه کاربرد بسیاری دارد. این محصول دارای انواع مختلفی است که در ادامه به تک تک آن ها خواهیم پرداخت همراه ما باشید.

انواع همزن های آزمایشگاهی

  • همزن مغناطیسی:
    همزن مغناطیسی نوعی از همزن آزمایشگاه است که برای مخلوط نمودن مایعات استفاده می شود. برای استفاده کردن از این همزن تنها کافی است یک یله کوچک که نامش stir bar می باشد را داخل ارلن ظرف مایع گذاشته و بعد ظرف را روی صفحه ای که در زیر آن محوری با خاصیت مغناطیسی  در حال گردش می باشد، قرار دهید.
    به این ترتیب میله ای که با کمک نیرو مغناطیسی به چرخش در می آید و موجب مخلوط شدن نمونه ها خواهد شد. علاوه بر این قابلیت همزدن بعضی دیگر از صفحات گرما ایجاد می نماید و باعث گرم شدن نمونه خواهد شد. به این صورت دو عمل همزدن و گرم شدن با یکدیگر انجام خواهد شد.
  • همزن مکانیکی:
    همزن مکانیکی برای مخلوط نمودن ترکیبات مایع با تعداد دور و زمان مشخص در آزمایشگاه استفاده می شود. این همزن ها بر اساس نوع پره به سه دسته تقسیم بندی می شود که شامل؛ پره ملخی، پره پارویی و توربینی می باشند. نوع ملخی آن با جریان محوری که دارد برای مایعاتی با گرانروی کم بسیار مناسب می باشد و بیشتر برای ممعلق نمودن درات جامد داخل سیال به کار برده می شود.
  • نوع پارویی که ارزان ترین و ساده ترین مدل در بین همزن های مکانیکی می باشد با به حرکت درآوردن سیال به شکل مماسی و شعاعی برای طیف وسیعی از گرانروی ها مناسب است. در مدل توربینی به خاطر شکل ساختاری پره، جریان های پر قدرتی ایجاده شده است که به همین دلیل مناسب برای مایعاتی با گرانروی کم می باشد.
    همزن ازمایشگاهی
  • شیکر های آزمایشگاهی:
    شیکر های آزمایشگاهی جزئی از همزن های آزمایشگاه می باشد؛ زیرا برای همزدن و مخلوط کردن در حجم های پایین  مورد استفده قرار می گیرد. به طور کلی شیکر ها به 5 دسته زری تقسیم بندی می‌شوند:1. شیکر صفحه ای که با حرکت افقی خود باعث مخلوط شدن مایع درون ظروف آزمایشگاهی می شود
    2. شیکر اوربیتالی که معمولا در آزمایشگاه میکروبی برای کشت و مخلوط کردن کاربرد داشته و حرکت آن دایره وار با سرعت پایین است
    3. شیکر لوله یا شیکر ورتکس که برای مخلوط کردن مایع درون لوله آزمایشگاهی استفاده می شود
    4. شیکر انکوباتور که تلفیقی از شیکر و انکوباتور است و برای رشد سلول گزینه مناسبی است
    5. روتوشیکر که شیکر خورشیدی نیز معروف است که زاویه صفحه آن بر حسب افق تنظیم می شود
  • همزن برقی آزمایشگاهی:همزن آزمایشگاهی عمدتا برقی هستند و کار را بسیار راحت تر کرده اند. البته در موارد خاصی از میله های همزن دستی در آزمایشگاه ها نیز استفاده می شود. اما زمانی که نیاز به همزدن سریع یا به مدت طولانی وجود دارد، لازم است تا از همزن های برقی آزمایشگاهی استفاده شود.

سخن پایانی

در این مطلب از رشنو لب درباره انواع همزن آزمایشگاهی به طور کامل صحبت کردیم چنانچه قصد خرید این محصول را دارید می توانید از طریق شماره گیری شماره زیر با ما ارتباط برقرار نمایید و تمامی سوالات خود را بپرسید، و در صورت تمایل جهت خرید اینترنتی اقدام نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت نیاز با شماره 09017318079 تماس بگیرید