RashnoLogo

لوله آزمایشگاهی چیست؟ معرفی انواع لوله آزمایشگاهی

انواع لوله های آزمایشگاهی

لوله آزمایشگاهی یکی از شیشه آلات پرکاربرد تجهیزات آزمایشگاهی است که با توجه به کاربرد آن، در اندازه های مختلفی ساخته می شود. لوله ی آزمایشگاهی یا لوله ی نمونه، یک لوله ی باریک و بلند است که یک سر آن باز و سر دیگر آن به صورت محدب بسته شده است. این سر بسته از جنس شیشه یا پیرکس می باشد.

انواع لوله های آزمایش

در ادامه با انواع لوله آزمایشگاهی آشنا خواهید شد همراه ما باشید:

1- لوله ی آزمایشگاهی کشت

 لوله ی کشت معمولا از جنس پلاستیک شفاف مانند پلی پروپلین ساخته می شود و در آزمایشگاه زیست شناسی برای نگهداری ارگان های زنده مانند باکتری ها، کپک ها و .. استفاده می شود. در پزشکی نیز برای نگهداری خون مورد استفاده قرار می گیرد.

2-لوله ی آزمایشگاهی شیشه ای

 شیشه در برابر گرما و خوردگی مقاومت بیشتری دارد. به همین دلیل معمولا لوله های آزمایشگاهی از شیشه مانند بوروسیلیکات (پیرکس) ساخته می شود. از این لوله های شیشه ای برای گرم کردن و روی شعله قرار دادن به صورت مستقیم استفاده می شود.

3- لوله آزمایشگاهی جوش

 برای جوشاندن مایعات از لوله های بزرگ تری استفاده می شود که به لوله ی جوش معروف است.

4- لوله ی آزمایشگاهی مخروطی

 از لوله های مخروطی شکل برای سانتریفیوژ استفاده می شود. برای آشنایی با انواع سانتریفیوژ به مقاله سانتریفیوژ آزمایشگاهی مراجعه کنید.

5- لوله های آزمایش مدرج

این نوع لوله ها برای اندازه گیری دقیق حجم مایعات استفاده می شوند. لوله های آزمایش مدرج از شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند و در اندازه های مختلف موجود هستند.

6- لوله ایمهوف

یک ظرف شفاف و مخروط شکل با نشانه‌های اندازه گیری. این مخروط برای اندازه گیری حجم مواد جامد که ته نشین می شوند، در حجم خاصی (معمولاً یک لیتر) از آب یا فاضلاب استفاده می‌شود.

7- لوله جذب

لوله ای پر شده از یک ماده جاذب جامد است که برای جذب گازها و بخارات استفاده می‌شود. اغلب به عنوان پل نمکی الکتروشیمیایی در یک سلول گالوانیک (سلول ولتاییک) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8- لوله خشک کن یا نم گیر

به عنوان لوله جذب کننده رطوبت نیز شناخته می شود. یکی دیگر از انواع لوله آزمایشگاهی است که برای جذب رطوبت از گازها یا مایعات استفاده می شود. این لوله ها معمولاً از شیشه یا پلاستیک ساخته شده و با مواد جاذب رطوبت پر می شوند.

9- لوله موئین

یک لوله لوله کاپیلاری است که باریک و بوده و  برای عبور مایعات بر اساس پدیده مویینگی استفاده می شود. قطر داخلی این لوله ها بسیار کوچک است، به طوری که نیروهای بین مولکولی مایع و دیواره لوله بر نیروی جاذبه غلبه می کنند و باعث بالا رفتن مایع در لوله می شوند.

انواع لوله های آزمایش خون

 

انواع لوله های آزمایشگاهی

 

۱- لوله های آزمایشگاهی ساده: این نوع لوله ها هیچ گونه ماده ی ضد انعقاد، ژل، سرم و … ندارند. کاربرد این نوع لوله ها فقط برای اسپکتومتری است.

۲- لوله های آزمایشگاهی بدون خلاء: این نوع لوله ها داری سرم (فعال کننده لخته)، ژل (SST) و ماده ی ضد انعقاد (EDTA) می باشد.

۳- لوله های آزمایشگاهی خلاء: خون گیری با این نوع لوله ها مزیت های بسیاری را به همراه دارد. بنابراین باعث شده است تا ساخت این نوع لوله ها بسیار رایج شود.

برای خون گیری با این روش از سر سوزن های خون گیری و هلدر استفاده می شود.

اجزای لوله های خون گیری

به طور کلی همه ی لوله های جمع آوری خون شامل سه بخش اصلی اند: دیواره ی لوله، سورفکتانت و درپوش لاستیکی که بر اساس کاربردی که دارند، رنگ درپوش ها متفاوت است.

انواع لوله های آزمایشگاهی خلاء

 

انواع لوله های آزمایشگاهی

۱- لوله ی زرد (لوله ی اسید دکستروز ACD)

شامل فعال کننده و ژل پلیمری ست. برای جداسازی سرم از نمونه استفاده می شود و در آزمایشگاه های ایمونولوژی، سرولوژی و مطالعات DNA کاربرد دارد.

۲- لوله ی قرمز (لوله ی سرم serum)

شامل فعال کننده لخته یا همان سرم می باشد. برای جداسازی سرم از نمونه مورد استفاده قرار می گیرد و در ایمونولوژی، سرتولوژی و … کاربرد دارد.

۳- لوله ی بنفش (EDTA)

شامل ماده ی ضد انعقاد اتیلن دی آمین تترا استیک اسید است. در هماتولوژی، ایمونولوژی و بانک خون کاربرد دارد.

۴- لوله ی طلایی

 شامل ژل پلیمری و فعال کننده لخته می باشد. در سرتولوژی، ایمونولوژی و آزمایشات HIV کاربرد دارد.

۵- لوله ی نارنجی (ترومبین)

شامل فعال کننده لخته می باشد و در بررسی سرم در آزمایشات بیوشیمی کاربرد دارد.

۶- لوله ی آبی (لوله ی سیترات Geagulation)

شامل ماده ی ضد انعقاد سدیم سیترات است. در آزمایشگاه های انعقادی مانند فیبرینوژن کاربرد دارد.

۷- لوله ی سبز (‌PST)

شامل ماده ضد انعقاد هپارین و ژل پلیمری است. برای جداسازی خون و پلاسما مورد استفاده قرار میگیرد و در آزمایشگاه های بیوشیمی کاربرد دارد.

۸- لوله ی مشکی (Glucose)

شامل ماده ی ضد انعقاد سدیم فلوراید است. برای اندازه گیری گلوکز خون در پلاسما مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع لوله های آزمایشگاهی

رک آزمایشگاهی چیست؟

رک و یا جای لوله های آزمایش یکی از وسایل خیلی مهم برای نگهداری لوله ها می باشد. این رک ها باعث حمل آسان و مطمئن نمونه ها می باشد به گونه ای که به آنها آسیب نرسد. جنس این رک ها با توجه به شرایط مانند دما و نمونه، می‌تواند فلزی، پلاستیکی و یا از جنس پلی پروپلین باشد .

از ویژگی های رک های آزمایشگاهی می توان به ابعاد مختلف آن، نگهداری و حمل و نقل آسان و قابلیت تمیز کردن آسان  اشاره کرد.

موارد استفاده از آن نگهداری انواع لوله ها، قابل استفاده در اتوکلاو و قابل استفاده در انواع آزمایشگاه می باشد.

جمع بندی انواع لوله های آزمایشگاهی

لوله ی آزمایشگاهی یکی از وسایل پرکاربرد برای نمونه گیری خون و … در آزمایشگاه ها می باشد. این لوله ها در سایز ها و طرح های متفاوتی ساخته می شود که هر کدام کاربرد خاصی دارند. وسایل جانبی لوله های آزمایشگاهی مانند رک، گیره و برس لوله، کار با لوله های آزمایشگاهی را بسیار راحت تر کرده اند.

در این مقاله ما شما را با ویژگی های مختلف لوله های آزمایشگاهی آشنا کردیم. امیدواریم مفید بوده باشد.

همچنین، اگر قصد خرید  لوله های آزمایشگاهی دارید، برای دریافت مشاوره و همچنین خرید این محصول می توانید با کارشناسان رشنو لب ارتباط برقرار کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت نیاز با شماره 09017318079 تماس بگیرید