RashnoLogo

اسپاتول چیست و کاربردهایش کدامند؟

اسپاتول ازمایشگاهی

شما در آزمایشگاه نباید مواد شیمیایی را با دست بردارید، به همین دلیل برای برداشتن مواد شیمیایی ابزارهایی همانند؛ قاشق های چینی و پلاستیکی و فلزی و همچنین اسپاتول استفاده می شود. که در این مطلب سعی داریم درباره یکی از تجهیزات آزمایشگاهی به نام اسپاتول و انواع و همچنین کاربردهایش صحبت کنیم . اسپاتول دارای یک دسته می باشد و انتهای دیگر آن پهن است از این وسیله گاهی برای نرم کردن مواد جامد نیز استفاده می شود.

اسپاتول چیست؟

اسپاتول یا قاشقک آزمایشگاهی وسیله ای شبیه به قاشق می باشد و در عین سادگی دارای کاربردهای فراوانی در آزمایشگاه های شیمی است. این وسیله دارای دو سر می باشد که یک سر قاشقکی می باشد و برای نمونه بدراری مواد و کارهایی همانند آن را انجام می دهد و سر دیگر نیز تیغه ای پهن برای خراش دادن و یا خرد نمودن و نرم کردن مواد شیمیایی دارد.

انواع اسپاتول آزمایشگاهی

اسپاتول ها در جنس های مختلفی همانند فلزی، پلاستیکی و چینی می باشند. اسپاتول های فلزی از جنس فولاد ضد زنک ساخته می شوند و اسپاتول های پلاستیکی معمولا از جنس های PTFE، پلی استایرن، و پلی آمیدی می باشند، در ایران نیز عمدتا از اسپاتول های فلزی استفاده می شود.

اسپاتول های پلی استایرنی معمولا برای کارهای آزمایشگاهی استفاده میشوند که بعد از استفاده دور انداخته می شود. این نوع از این محصول یک بار مصرف می باشند و اسپاتول های از جنس فولاد زنگ نزن در مقابل آب جوش، اسیدها، بازها و اغلب حلال ها مقاوم هستند.

کاربرد های اسپاتول ها

از کاربردهای اصلی این قاشقک ها در آزمایشگاه های شیمی می باشد و کاربرد عمده این وسیله برای برداشتن مواد شیمیایی از بطری ها است. همچنین از این وسیله برای نمونه برداری از مواد شیمیایی، خراشیدن، پاک نمودن نمونه ها از مواد زیستی یا رسوبات و باقیمانده های مواد شیمیایی هم استفاده می شود.

تعداد زیادی از برند های اسپاتول به اسید ها، باز ها، گرما و حلال های مختلف مقاومت دارند که باعث  می شود به منظور به کار گیری به همراه طیف گسترده ای از ترکیبات آیده آل باشند . شکل متداولی از آن ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که به شکل وسیعی به دلیل محکم و ارزان بودن به کار گرفته می شوند .

 

اسپاتول

این نوع از اسپاتول به دنبال تماس با آب جوش ، اسید ها ، بازها و اکثر حلال ها مقاوم به خرابی و از بین رفتن هستند . تعدادی از آن ها دسته ای پلاستیکی با جنس پلی وینیل کلراید یا چوب سخت با میخ پرچ شده دارند تا راحتتر در دست گرفته شود.

اسپاتول های آزمایشگاهی برای پاک سازی مواد شیمیایی یا ترکیبات از بطری هایی با اندازه ی کوچک ، و به منظور استفاده از محیط های کشت سایر مواد روی اسلاید ها به منظور مشاهده تحت میکروسکوپ ایده آل هستند.

شما همجنین می توانید از این وسیله برای خراشیدن و پاک نمودن نمونه ها از مواد زیستی، یا رسوبات و باقی مانده های شیمیایی استفاده نمایید. تعداد زیادی از برندهای این ابزار آزمایشگاهی نسبت به اسیدها، بازها و حلال ها مقاوم می باشند که همین امر سبب می شود به منظور استفاده از طیف گسترده ای از ترکیبات امن باشند.

از اسپاتول ها در دندان پزشکی نیز استفاده می شود، در لابراتوارهای دندان پزشکی و مطب ها از این وسیله برای نرم کردن و پخش کردم قالب ها، سیمان ها و موم ها استفاده خواهد شد.

نکاتی که در هنگام خرید اسپاتول باید دقت نمایید

اسپاتول وسیله ای بسیار ساده می باشد ولی با این حال همانند سایر تجهیزات آزمایشگاهی باید در حین خرید به برخی از موارد دقت نمایید تا به مشکل برنخورید. نکته اول اندازه اسپاتول می باشد، در واقع شما باید بهترین اندازه این وسیله را با توجه به شرایط کارتان انتخاب نمایید؛ زیرا این وسیله در اندازه های بزرگ تا کوچک وجود دارد.

نکته دومی که باید به آن توجه فراوانی داشته باشید جنس آن می باشد. برای مثال چنانچه نوع استیل این وسیله را انتخاب نمودید، باید ضمن بررسی کیفیت استیلی که در آن به کار رفته است و مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی که قرار است با آن کارنمایید مطمئن شوید.

سخن پایانی

در این مطلب از رشنو لب درباره یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز هر آزمایشگاهی یعنی اسپاتول صحبت کردیم؛ چنانچه قصد خرید این محصول را دارید از طریق شماره زیر اقدام بفرمایید.

 

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *